Afgelopen jaren komen er altijd nog goede vragen binnen tijdens het Palaver. Heel handig voor ons als organisatie. We weten dan hoe we duidelijk moeten communiceren.
Hierbij de meeste leuke vragen die ook nuttig zijn voor iedereen.

Hoe laat is de start?
Zie medeleningen bord. Basis is 05.00. Ja dat is vroeg.
Onze wekker ging om 3.15 (in 2021) maar gelukkig konden wij daarna weer het bed in 🙂

Waar ligt het startschip?
Deze ligt elk jaar aan stuurboord zijde als je de haven uitvaart. Afhankelijk van de wind ligt hij of direct aan stuurboord of aan de andere kant van de vaargeul.

Hoe ligt de startlijn?
De startlijn ligt altijd vanaf het startschip richting naarden. en het is ALTIJD een indewindst start.

Wat te doen na de startlijn?
De eerste verplichte te ronde boei is de gele boventon. Deze ligt op X aantal meter (kan ook 100m+ zijn) in de wind gezien van uit de start.
Waarom? dit is om iedereen een eerlijke en veilige start te geven.

Motor gebruik bij de hollandse brug?
Ja dit mag. tussen de 2 gele boeien (zie aanvullend regelement). Met max 4knopen aan snelheid.

Mag ik inhalen op de motor?
Ja dat mag. als een andere boot besluit te zeilen en daardoor bijv 2knopen vaart. Dan mag jij binnen de gele boeien op je motor de boot inhalen.

Mag ik verder mijn motor gebruiken?
Nee.

Waar moet ik binnen de vaargeul blijven?
Zie aanvullend regelement. Maar dit is tot de IJM17 (2021)

Hoe laat is de start?
Zie medeleningen bord. Basis is 05.00. Ja dat is vroeg.

Kan ik het schippersdiner nog cancelen?
Nee. eenmaal opgegeven en betaald voor de deadline kunnen we dit niet meer terugdraaien ivm de voorbereidingen door onze kok.

Regels omtrent de burg en motor – deelnemer suggestie
In de situatie dat de wind recht op de brug staat is het buitengewoon lastig om de gele boeien te bereiken die vlak voor de brug liggen alvorens de motor te kunnen starten. ik heb veel schepen gezien die ‘geparkeerd’ lagen omdat er simpelweg geen wind was om op te kruisen.
De brug is nu een extra handicap voor de zeilwedstrijd en bij weinig wind kan het net een geluk of een ongeluk momentje zijn wanneer je bij de hollandse brug bent.

Mogelijke oplossing is het neerleggen van een herkenninsboei waar vandaan de motor gestart kan worden. met meer ruimte voor de deelnemers bij weinig wind.

Sluit Menu